-
04.11.20
Ухвалення Конституційним Судом України рішення від 27 жовтня 2020 року №13-р/2020, яким визнано неконституційною статтю 366-1 Кримінального кодексу України (декларування недостовірної інформації), а також низку важливих норм Закону «Про запобігання корупції», суттєво підірвало антикорупційну інфраструктуру в державі, зміцнило безкарність і кругову поруку, а відтак спричинило гостру критику суспільства, реальний ризик втрати підтримки міжнародних партнерів, нівелювання важливих євроінтеграційних досягнень та призвело до конституційної кризи.
На наш погляд, це рішення базується на очевидно неспроможних аргументах. Складається враження, що обґрунтовуючи своє рішення необхідністю захисту незалежності суддів від надуманого втручання з боку інших органів влади, судді насправді мали інший намір – уникнути власної відповідальності, а тому перебували в умовах очевидного конфлікту інтересів та діяли всупереч принципу верховенства права.
Також Конституційний Суд скасував статтю 366-1 Кримінального кодексу України, вказавши, що брехня у декларації не є суспільно небезпечним діянням, а встановлення кримінальної відповідальності за такі діяння є надмірним покаранням.
Ми погоджуємося із тим, що судді повинні бути передусім незалежні. Однак з оприлюднених НАБУ записів розмов суддів Окружного адміністративного суду м. Києва випливає, що керівництво цього суду ймовірно мало істотний вплив принаймні на частину суддів Конституційного Суду. Це породжує сумніви у тому, що рішення суду ухвалюються без такого неправомірного впливу.
Ми переконані, що прийняття такого рішення Конституційним Судом стало можливим через тривалу відсутність в Україні системної судової реформи.
Громадська рада доброчесності вкотре наголошує на терміновості та вкрай гострій необхідності проведення в Україні глибокої та системної судової реформи, яка б сприяла утвердженню доброчесності в суддівському корпусі. Тепер, на жаль, констатуємо необхідність проведення такої ж реформи Конституційного Суду України.
При цьому справжнім вирішенням проблеми є не лише звільнення недоброчесних суддів, а впровадження процедур, до яких буде довіра, що за прозорими критеріями дозволить сформувати реформовані органи з доброчесних та незалежних професіоналів, а також підтримувати ці вимоги впродовж їх діяльності.
Задля побудови довіри суспільства до суду та збереження миру в Україні закликаємо владу якомога швидше вжити адекватних заходів для виходу з конституційної кризи та запуску справжньої судової реформи.